tirsdag 3. februar 2015

Sascha Arango: Sannheter og andre løgner



Jeg har akkurat fullført lesing av denne tyske krimromanen av Sascha Arango, og sitter tilbake i stum beundring over en bok som er spekket av originalitet og underfundighet, humor og intensitet.
Henry Hayden er en internasjonal berømt bestselgerforfatter. Han er gift med Martha, som skriver bøkene hans om natta og har en elskerinne, Betty, som tilfeldigvis er hans forlagsredaktør. Han har det perfekte liv.  Men da Betty blir gravid, kan hele den trygge tilværelsen falle i grus, og noe må gjøres. Henry er en handlingens mann, og som den følelseskalde psykopaten han er, finner han løsninger. Den til nå sympatiske, lavmælte forfatteren, som leser høyt for leserne på biblioteksamlinger, blir en manipulerende og kalkulert beregnede lømmel. Han bruker løgner og sannheter om hverandre, slik at de som skal etterforske forbrytelsene som blir begått blir forvirret og handlingslammet.

En mann som har kjent Henry fra barndommen, Gisbert Fasch, kommer på banen. Han har hatt sine mistanker til dette forfatterskapet til Henry. De bodde nemlig på samme barnehjem en periode, og Henrys jukset og skrev av fra de andre, var en stygg mobber med et mørkt sinnelag, og viste ingen litterære tendenser. Han blir også en truende fare for Henry, og må uskadeliggjøres. Andre som også etter hvert blir truende for Henry er den deprimerte fiskeren Obradin Basaric.  Men da han blir hardt skadet er den sympatiske, humørfylte og gode Henry på plass med støtte og hjelp.

Sascha Arango har virkelig skrevet en psykologisk thriller etter min smak. Han har laget et portrett av en skremmende psykopat, en som bygd hele livet på løgner og usannheter. Nå kan dette rakne - eller?

Allerede på første side i boka blir vi kjent med Henrys personlighet:
" Betty satt i førerhuset ved siden av ham og røykte og så tårer i øynene hans. Hun la hånden på kinnet hans. Hun trodde det var gledestårer. Men han tenkte på kona si, Martha. Hvorfor kunne ikke hun få et barn med ham? Hvorfor måtte han sitte her i bilen med den andre kvinnen? Han foraktet seg selv, han skammet seg, han var oppriktig lei seg. Livet byr på alt, hadde Henry alltid hatt som motto - men ikke alt på en gang."

Arango vil nok komme med flere bøker, noe jeg virkelig gleder meg til! Og filmen som skal bygge på boka vil jeg se!

Font forlag
2015
252 sider
Oversatt av Erik Krogstad
Bokmål

 

4 kommentarer:

  1. Det er en god følelse å være stum av beundring, men heldigvis fikk du ut noen ord likevel :) Jeg likte også denne veldig godt, den hadde akkurat det lille som skiller den fra den store hopen av bøker som ligner på hverandre. Takk for fin omtale!

    SvarSlett
  2. Jeg likte også denne boka veldig godt. Godt språk, humor, god bruk av sarkasme, spenning, ja noe, annerledes…:)

    SvarSlett
  3. Jeg leste denne i juleferien og måtte legge inn noen ekstra leseøkter for den var vanskelig å legge fra seg. Jeg syntes også den var fantastisk.
    Jeg visste ikke at det skulle komme fil, men den ser jeg frem til! :-)

    SvarSlett